Mrkev obecná (Daucus carota)

Občas si připadám jako králík. :D Mrkev prostě miluju! Na podzim si zajedeme k místnímu zelináři a uděláme si zásobu mrkve na celou zimu. Tak 30 kg nám vystáčí na celou zimu. Pěkně do bedýnek, zasypat pilinama a šup s nimi do sklepa! Vydrží skoro až do léta. A březen je doba, kdy začíná její setba. Tak šup nakoupit semínka a nachystat záhony! ;)

Lidově se jí též říkalo: mrkva, mrkvous, karotka, žlutá řepička

Původní planá mrkev byla žluté barvy a pocházela z jižní Asie. Z Afganistánu a Pakistánu se dostala do Indie (10. století) a dále do Evropy (11. - 12. století). V 17. století v Holandsku došlo k vypěstování oranžového druhu, který pěstujeme dodnes.
Už staří Řekové ji používali k léčení zraku a žaludečních problémů. Římané ji hojně používali v kuchyni. Maria Treben jí uvádí jako skvělý lék na cukrovku a onemocnění jater (spolu s další zeleninou - zelí, řepa, brambory).

Mrkev je dvouletá zelenina z čeledi miříkovitých. V prvním roce vytváří přízemní růžici, jemných listů s dužnatým kůlovitým kořenem.
Druhým rokem z listové růžice vyrůstá okoličnaté květenství, bílé barvy. Stonek je rýhovaný a dutý. Plodem není kořen, jak si mnozí myslí, ale béžové dvounažky. Kvete od května do srpna. V přírodě jí běžně nenajdeme, proto je hojně pěstovanou zeleninou.
Vyséváme semínka od března do dubna. Do hlubokých humózních půd, nejčastěji "do hnízd" po pěti semínkách.

Kořen sbíráme průběžně po celé léto až do podzimu. Podle toho, jak postupně dorůstají. Můžeme otrhávat i lístky, které jsou skvělé do pomazánek, polévek nebo z nich můžete připravit skvělé pesto! Sbírají se i semínka, která slouží jako koření. Také se z nich získává éterický olej, který najde uplatnění v aromaterapii.

Mrkev obsahuje především beta - karoten, vitamín A, B, C, D a E, vlákninu, minerální látky - měď, železo, vápník, hořčík, selen, jód, fosfor a kyselinu listovou. Beta - karoten blahodárně působí na zrak, kosti a zuby. Ten se nejlépe rozkládá tepelným opracování s přidáním tuků. Velmi prospěšná je i vylisovaná šťáva z čerstvé mrkve, která celkově povzbuzuje organismus.
Vláknina úpravuje látkovou výměnu a váže na sebe velké množství toxinů. Proto je významnou složkou každého detoxikačního a hubnoucího jídelníčku. Pektin snižuje hladinu cholesterolu a pomáhá zlepšovat paměť. Její použití je opravdu všestranné - na slano nebo na sladko, sirová nebo tepelně upravená.